Leestips van Kitty

Noord

Sien Volders

€ 19,99

Ik was sprakeloos na het lezen van dit prachtige verhaal. Het is de schrijfster gelukt de karakters tot leven te wekken in een even weergaloos beschreven omgeving. De hoofdpersoon Sarah zoekt de afzondering om zich te beraden over een volgende stap in haar leven en ontdekt een wereld op zich. Het betreft een absolute aanrader en het mooiste boek dat ik in tijden las.

U las de leestip van Kitty Geerts. Kijk ook eens op onze tipspagina

Het plein en de toren

Niall Ferguson

€ 29,99

No man is an island..... Niall Ferguson heeft een prachtboek geschreven dat rijkelijk geïllustreerd is en zo inzichtelijk maakt op welke manier de mensen door de eeuwen heen hebben genetwerkt. De twee grote maatschappelijke krachten, de elite vanuit haar torens en het volk vanaf haar pleinen, hebben elkaar met meer of minder succes bestreden. Openlijk of door geheime afspraken en genootschappen. Een krachtenspel dat zich nog steeds afspeelt. Dit boek is pakkend geschreven en vol boeiende achtergrondinformatie en zeer geschikt voor wie geïnteresseerd is in de werkelijke strijd die onze geschiedenis vormgeeft.

De notaris en het meisje

Michiel Stroink

€ 19,99

In een verhaal vol onthutsende details maken we kennis met de hoofdrolspelers: de notaris Anton Vroom en Anna, een meisje uit de Groningse Veenkoloniën. Tegen de achtergrond van hun verweven levens lopen de spanningen van de op handen zijnde Amsterdamse Palingoproer in 1886 hoog op. Anton en Anna zijn de protagonisten in een negentiende-eeuws menselijk drama waar de tegenstrijdigheden van geloof en dagelijkse praktijk voor felle en pijnlijke momenten zorgt. Met vaart geschreven.

Gorbatsjov

William Taubman

€ 39,99

Wat niemand ooit voor mogelijk hield tijdens de Koude Oorlog - dat het communistische regime in Rusland zou worden afgeschaft en dat de vriendschappelijke toenadering tussen Oost en West weer tot de dagelijkse mogelijkheden zou behoren - heeft Michael Gorbatsjov voor elkaar gekregen. In deze betoverende biografie komen deze spannende jaren weer tot leven, wordt ons een blik gegund op het karakter van de architect van de nieuwe ontspanning en lopen wij stap voor stap mee in de uitvoering van dit omvangrijke plan. De immense opdracht die Gorbatsjov vanaf zijn vroege jeugd voor ogen stond, een nieuwe visie voor Rusland en de wereld, wordt opnieuw tastbaar. William Taubman gaat zeker ook de bedenkelijke rol die het Westen heeft gespeeld niet uit de weg.

Zuivering

Tom Lanoye

€ 24,99

To behold the world in a grain of sand.... 'Is de individuele mens in staat een zuiver beeld te krijgen van de maatschappelijke problemen in het eigen tijdsgewricht?' Het antwoord luidt volgens Tom Lanoye: nee. Maar om die 'nee' werkelijk te voelen, moeten we met Lanoye mee: verliefd worden op een haan, dagelijks de rampplekken in onze eigen woongemeenschap helpen opruimen en vriendschap sluiten met een ongenode gast. Daartoe toont Tom Lanoye zijn ongeëvenaarde meesterschap en gidst ons door een taallandschap, dat na enkele bladzijden lezen welhaast ongemerkt onder de huid van de lezer geraakt, om daar aan het eind van het verhaal pas weer onder uit te kruipen. IJzersterk boek.

Eeuwen van duisternis

Catherine Nixey

€ 29,99

Catherine Nixey komt in haar debuut naar voren als een bevlogen schrijfster. Zij voert ons afwisselend met grote vaart en met oog voor detail door een deel van de vroege christelijke geschiedenis, die tot dus ver streng buiten beeld werd gehouden. Met het romantische beeld, dat de vroege christenen zingend en wuivend met palmtakken de Romeinen probeerden over te halen ook christen te worden, rekent zij voorgoed af. Geweld, intimidatie en pogingen ieder spoor van de Antieke Wereld uit te vagen, waren dagelijkse kost. Parallellen met de werkwijzen van IS laten de rillingen over je rug lopen. In haar boek laat Catherine Nixey nog één keer de rijkdom en verscheidenheid van de Griekse en Romeinse cultuur de revue passeren. Alleen daarom al een prachtige leeservaring.

U las de leestip van Kitty Geerts. Voor meer tips, kijk op onze tipspagina