Leestips van Ivanka

De avond is ongemak

Marieke Lucas Rijneveld

€ 19,99

Dit verhaal betreft een bijzonder zelfonderzoek in het isolement van het buitengebied, van religie en van verdriet . Het jonge meisje uit dit boek groeit op op het platteland en verliest een broer aan het ijs, waarmee ook alle veiligheid en warmte die het gezin haar bieden kon verloren gaat. Die lijkt op zich al niet heel ruim aanwezig te zijn geweest, maar nu is elke vorm van genegenheid een uitzondering. Marieke Lucas Rijneveld vindt woorden voor eenzaamheid, verwondering en het gebrek aan liefde en vertrouwen en heel vaak roepen die woorden een prachtig en passend beeld op. Een punaise in je navel omdat je naar jezelf terug wilt keren.

Het boek laat zich wat het thema betreft scharen onder de categorie 'opgroeien in een religieus milieu', maar kent wat zijn stilistische eigenschappen aangaat geen equivalent.

U las de leestip van
Ivanka de Ruijter. Kijk hier voor meer tips

Lampje

Annet Schaap

€ 16,99

De tekeningen van Annet Schaap zijn vaak speels en goed herkenbaar voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Maar schrijven blijkt Schaap minstens zo goed te kunnen. Het meisje Lampje maakt een groot avontuur mee nadat zij van haar vader in de vuurtoren gescheiden raakt en ze er helemaal alleen voor komt te staan. Maar Lampje is niet bang en maakt nieuwe vrienden die haar uiteindelijk weer thuisbrengen.

Schaap schreef hiermee een heerlijk voorleesboek voor kinderen vanaf een jaar of 8, maar ook een spannend avontuur om zelf te lezen (afhankelijk van het leesniveau wordt het boek geadviseerd vanaf een jaar of 10).

U las de leestip van
Ivanka de Ruijter. Voor meer tips, kijk op onze tipspagina

De acht bergen

Paolo Cognetti

€ 19,99

De Acht bergen is een mooi boek voor wie dol is op Italië, bergwandelen en wegdromen in een jeugd die zowel gebreken als momenten van liefde, helderheid en inzicht kent. De kleine Pietro groeit op in Milaan en een klein bergdorp in Italië en Cognetti biedt ons zicht op zijn fysieke en geestelijke ontwikkeling. Hij beschrijft niet alleen de omgeving uitbundig - toont zich duidelijk de documentairemaker die hij ook is - maar weet ook rake woorden te vinden voor de relaties tussen kind en ouders, tussen mensen, tussen verleden, heden en toekomst. Wat het lot ook is, het bevindt zich boven ons in de bergen.

U las de leestip van Ivanka de Ruijter. Voor meer tips, kijk op onze tipspagina

Liever horen we onszelf

Renate Dorrestein

€ 15,00

Soms weet je al van tevoren: dit komt niet meer goed. Dat wil echter niet meteen zeggen dat het verhaal de moeite niet waard is. Hoe treurig dit boekje van Renate Dorrestein ook is, ik werd blij van de prachtige veelzeggende tekeningen van Sylvia Weber en de woorden die Dorrestein vindt voor angst, paniek en verdriet. Binnen een paar alinea's zet Dorrestein haar hoofdpersoon neer: welvarende en conservatieve ouders, een wat losgeslagen maar bijzondere vriend Dennis en daar tussenin een Mila die zich tot deze tegenpolen tracht te verhouden. Jammer dat het zo snel uit is, maar des te langer kijk je wellicht naar de illustraties: donkere kleuren, en figuren met de kracht om je langzaam notie te doen nemen van het leed.

Brood, zout, wijn

Vonne van der Meer

€ 19,99

Verhalenbundels schrijven is een vak apart. Dat Vonne van der Meer inmiddels enige ervaring heeft met het creëren van samenhang zonder daarbij in herhaling te vallen, bewijst Brood, zout, wijn. Blij verrast was ik met een nieuwe kijk op een fenomeen dat iedereen kent maar waar we toch lang niet allemaal over nadenken: verhuizen. Is het huis waar je ooit hebt gewoond nog een beetje van jou? Bijvoorbeeld als je er iets verstopt hebt of iets hebt meegemaakt dat niemand weet? Ook als je niet wordt meegesleept door die vragen blijft dit een mooie bundel. De verhalen hebben iets spannends en tegelijk heerst er melancholie, nostalgie, hoop op een goede toekomst.

U las de leestip van Ivanka de Ruijter. Voor meer tips, kijk op onze tipspagina

In het buitengebied

Adriaan van Dis

€ 18,99

De nieuwe Van Dis is anders dan we van deze grote auteur gewend zijn. Hij schreef een moderne roman waarin de vraag naar wat eenzaamheid is langs allerlei verschillende verhalen wordt uitgewerkt. Een wat achteraf - in het buitengebied - wonende schrijver zoekt oplossingen voor zijn alleen-zijn en vindt die o.a. in het bestellen en samenleven met een vrouwelijke robot. Hoewel de sfeer wat mistroostig is, weet Van Dis zijn lezer te boeien met de poging die zijn hoofdpersonage onderneemt een leegte op te vullen. Beslist niet de vrolijkste aanwinst, maar toch een bijzonder onderdeel van Van Dis' oeuvre.

U las de tip van Ivanka de Ruijter.

Afrikaans geheim

Roger Martin du Gard

€ 7,50

Kent u De Thibaults? Dat lijvige werk van Nobelprijswinnaar Roger Martin du Gard? Prachtig, maar wel een behoorlijk karwei om helemaal te lezen. Om op een waardevolle manier kennis te maken met de stijl van Martin du Gard is er Afrikaans Geheim: een bijzonder verhaal over de brandende liefde tussen broer en zus dat geenszins onder doet voor het uitgebreide De Thibaults.

De novelle maakt indruk. Niet alleen om de thematiek, maar vooral om de onbevangenheid waarmee Martin du Gard een - zeker voor zíjn tijd - onbekend taboe-onderwerp ter sprake brengt. Daarnaast laveert dit korte verhaal heel mooi tussen waarheid en fictie en stelt het de vraag waar de grens ligt tussen auteur en verteller. Een aanrader!

U las de leestip van Ivanka de Ruijter. Lees hier de volledige recensie.

Een onberispelijke man

Jane Gardam

€ 22,99

Voor wie graag een goed gecomponeerd verhaal leest en enige cultuurhistorie van Engeland als prettige bijkomstigheid beschouwt: lees en glimlach.

Jane Gardam schreef met Een onberispelijke man een humoristisch en zeer gelaagd verhaal. We leren er Eduard Feathers kennen, die - al doet de titel anders vermoeden - beslist geen volmaakt leven leidde. De gepensioneerde rechter heeft als Raj-kind in Maleisië, als wees in Engeland, als student en carrièreman steeds andere gezichten, die Gardam overtuigend met elkaar verbindt. Het zijn de schijn van onberispelijkheid of vlekkeloosheid, de Britse humor en de wisselende vertelperspectieven die dit eerste deel doen smaken naar meer. Eind 2017 verschijnt de Nederlandse vertaling van het tweede deel en ik kijk er naar uit!

U las de tip van één van onze boekverkopers: Ivanka de Ruijter.
Lees hier de volledige recensie van Ivanka.

Het tegenovergestelde van een mens

Lieke Marsman

€ 19,99

Ben je bij vlagen filosofisch, maar lees je ook graag een mooi verhaal waarin een maatschappijkritische blik doorschemert? Dan lees je Het tegenovergestelde van een mens van Lieke Marsman vast met erg veel plezier.

De pas afgestudeerde klimaatwetenschapper Ida vraagt zich af hoe ze haar leven wil vormgeven en hoe dat invloed heeft op de wereld. Ze vertrekt naar Italië voor een prestigieus project en laat haar vriendin achter in Nederland. Niet alleen geeft Marsman Ida een stem in het denken over klimaatveranderingen, maar zij waagt zich ook aan verhandelingen over het leven en de liefde. Die passages zijn verrassend relevant en worden nauwkeurig afgewisseld met meer verhalende stukken. Zo wordt het volgen van Ida's gedachtestromen niet te zwaar of ingewikkeld, maar juist erg boeiend.

U las de boekentip van één van onze boekverkopers: Ivanka de Ruijter. Lees hier een uitgebreide recensie op literair weblog Tzum.

De buitenjongen

Paolo Cognetti

€ 18,99

Voor wie De Acht Bergen mist, is De buitenjongen een mooie herinnering.

Opnieuw voert de hoofdpersoon ons mee naar een hut op een alm, ergens dichtbij het dal waar hij opgroeide. Cognetti heeft in dit boek minder lef voor een goede plot, maar blijft dichtbij de levensbespiegelingen en ruimtebeschrijvingen. Die blijven prachtig - je waant je in het bergachtig Italië alsof je zelf de bergen beklimt. Er gebeurt wat minder dan in De Acht Bergen, de filosofische inslag is minder groot, maar er is meer ruimte voor het vraagstuk naar eenzaamheid en/of alleen zijn.

Voor wie van Italië, bergwandelingen en het kleine geluk van pootafdrukken in de sneeuw houdt, is De buitenjongen zeker de moeite waard.

U las de lezerstip van Ivanka de Ruijter. Voor meer tips, klik hier